PILATES

Pilates är en träningsform som bygger upp bålstyrka, stabilitet, smidighet och koordination.

Metodens upphovsman Joseph H. Pilates kallade sin träningsmetod ”Contrology”, ett namn som uttrycker syftet att förbättra och hålla kroppen i bra form för bibehållen förmåga att kunna göra allt man vill, röra sig fritt och vara smärtfri.

Kvaliteten i rörelserna står över kvantitet. Pilates är skonsamt men samtidigt krävande. Träningsmetoden är för alla, oavsett ålder, konditionsnivå, kroppstyp eller skador.  Övningarna anpassas efter ditt behov.
”Train smart, not hard”.

+plussare

När vi blir äldre förändras kroppen. Vi har våra skador, spänningar och stelhet i kroppen och skyller ofta på åldern – men har du sett någon gammal leopard med rollator? Viktigt är att hålla i gång, och att komma igång efter en skada. Pilates är en skonsam träningsform som bygger upp balans, smidighet, rörlighet och kroppskännedom. Träningen hjälper dig att kunna hålla i gång i trädgården eller på golfbanan, att stiga lätt ur fåtöljen eller dansa på nätterna.

Idrottare / dansare

Många idrotter har idrottsspecifika rörelser som syns i kroppen. Ofta är de ensidiga eller kräver komplexa rörelser. Idrottare behöver en väl tränad, väl balanserad kropp. Pilates-metoden kan hjälpa att bygga balansförmåga och en ännu starkare kropp för bättre prestation och mindre belastningsskador. Allt fler professionella idrottare tränar också Pilates.

Förebyggande träning

Vår kropp förändras när vi växer. Redan i 30-årsåldern behöver vi börja att investera i hälsa. Vi skaffar barn, vi jobbar hårt och utsätts för mycket stress som manifesteras i kroppen, och samtidigt allt mindre tid att ta hand om den. Två gånger Pilates i veckan kan hjälpa dig att hålla kroppen frisk och i balans.

Komma i form

Vill du gärna komma i form igen, men orkar inte? Att komma i gång görs bäst med en långsam återuppbyggnad av kroppen. Du kan inte springa ett maratonlopp innan du har lärt dig att gå, och du kan inte gå innan du kan stå. Pilates hjälper dig att förbereda kroppen för din utmaning, om det så är att åka Vasaloppet, springa Stockholm Marathon eller bara vandra i naturen.

Ont i ryggen

Ryggont uppstår vanligen av att vi felbelastar ryggraden. Vi sitter för mycket på jobbet, i bilen, hemma på soffan, tittar för mycket på bildskärmar. Kotorna blir pressade och snedbelastade, musklerna dras samman och diskarna får ingen chans att regenerera sig. Pilates-träningen lär dig att belasta ryggraden jämnt, att skapa rum mellan kotorna så diskarna får mer utrymme. Övningarna hjälper läkning, bygger upp korrekta rörelsemönster och styrka. Vi tränar upp flexibilitet, smidighet och kroppsmedvetenhet för att undvika nya skador.

För att upptäcka hur Pilates påverkar din kropp och vad träningen kan ge dig, rekommenderar jag att börja med en mattkurs eller tre privatlektioner.
Låt mig hjälpa dig att komma i gång!

Sinje Zeidler

Jag är certifierad Professional classic Pilates-instruktör enligt originalmetoden, utbildad hos
New York Pilates i Stuttgart. Jag är även certifierad Polestar Reformer Pilates-instruktör. Jag har en bakgrund i balett, och dansade i 25 år. När jag började jobba som pilot var det inte längre möjligt att träna regelbundet. Jag upptäckte då pilates och yoga, som jag kunde träna överallt.

Pilates-metoden visade sig vara min räddning att hålla en mångårig kotförskjutning under kontroll, så jag kunde fortsätta min aktiva livsstil. Även efter att en steloperation blev nödvändig kunde jag komma tillbaka på relativt kort tid med hjälp av Pilates-metoden – metoden fungerar!

Jag älskar att undervisa Pilates och hjälper klienten att upptäcka sin kropp och träningens positiva effekter. Jag är fascinerad av kroppens anatomi och förmåga att återuppbygga sig. Mina Pilates-lektioner och kurser anpassas efter klientens behov och förmåga.
Motto:
Om träningen inte vore rolig, varför skulle vi då träna.

Vad händer vid besöket

(Text kommer inom kort)

MER OM PILATES

CORE
Övningarna bygger upp och aktiverar din core – de djupa mag- och ryggmusklerna och balansen mellan dessa.
KROPPSKONTROLL
Övningarna lär dig att kontrollera rörelser, gör dessa mjuka, flytande och obesvärade. Du gör övningar i korrekt ryggrads-,bäcken- och axelbandspositionering, -liggande, sittande eller stående – så du lär dig att kontrollera rörelser, aktivera musklerna rätt och lägga jämn belastning på lederna.
ANDNING
Metoden inkluderar även andningen. Djupandningen, när man aktiverar alla musklerna som tillhör andningsprocessen, hjälper inte bara att byta ut all luft i lungorna, den aktiverar också musklerna i överkroppen och förbättrar rörligheten i armarna och skuldrorna. När man så småningom kan släppa spänningar i överkroppens muskler kan man också få stress att släppa.

FLEXIBILITET
OCH BALANS

Medveten avslappnad skapar också förutsättning att sträcka musklerna på djupet, så man får mer flexibilitet och stabilitet i kroppen. Och en kropp som är flexibel, stark och väl balanserad är mindre benägen att skada sig.

PÅ MATTA ELLER
I MASKINER

Pilates tränar man på matta eller i de olika maskinerna. Det finns flera maskiner som har sina olika uppgifter. Den främsta heter Reformer, en träningsmaskin med en rörlig släde där man gör olika övningar liggande, till exempel footwork – liggande knäböj. Du kan träna upp knäböjarnas rörelsemönster liggande med motstånd. Vidare finns Cadillac eller Electric chair och Wunda Chair ……och därtill andra kompletterande småredskap som hjälper dig att utveckla din kropp.

BILDGALLERI

PILATES – KONTAKT

Tel 073-064 84 48
Eller skicka ett meddelande via formuläret